TEMA METNİ
YENİDEN MÜŞTEREK GELECEKLER/COMMON FUTURES RELOADED
Geçtiğimiz yıl ‘Müşterek Gelecekler’ temasıyla gerçekleşen İyi Tasarım/Good Design İzmir etkinlikler, yakın geleceğimiz şekillendirmesi beklenen insan, makina ve insan-dışı varlıklar arasındaki yeni ortaklık ve işbirliklerin tasarım disiplinlerinin penceresinden tartışmayı amaçlamıştı. İyi Tasarım/Good Design İzmir, izleyici ve katılımcılara şu üç ana soruyu yöneltti :
* Tasarım üzerinden ortak iyi arayışlarımız, mahalle, kent, bölge ve gezegen ölçeğinde ne tür ‘müşterek gelecek’ senaryoları oluşturmamıza aracılık edebilir?
* Gündelik hayatımızda giderek daha çok yer işgal eden yeni teknolojilerin tasarıma etkisi ne olacak?
* Dünyayı kavrayışımızda kendi türümüze biçtiğimiz ayrıcalıklı özne konumunu terk edip maddi, toplumsal ve hatta dijital dolanıklığımızın ayırdına vardığımızda, tasarım nasıl dönüşür?
Neden “Yeniden Müşterek Gelecekler?”
Müşterek gelecekler tahayyülü, her çevrimde kendini yeniden tanımlayan, revize eden veya temize çeken bir döngüsellik içinde devinmek durumunda. Bunun en önemli nedeni, müşterekler kavramının bize sunduğu soyut çerçevenin her yeni gün görünürlük kazanan farklı iştirakçılarla yeniden ve sürekli biçimde somutlaştırılması gereksinimi. Müşterekler havuzunun içeriğini tek seferde ve kati olarak tanımlayıp doldurmamız imkânsız; hatta böyle bir ‘donma’ noktası fikri, kavramın diyalektik ve diyalojik doğasına aykırı. Kesintiye uğrayan ekolojik döngüler ve zorlaşan yaşam koşulları, yeni iştirakçıları ve yeni müşterekleşme yollarını aramaya itiyor bizi. Müşterekleri oluşturan ağa yeni katılımcıların eklemlenmesi, ortak faydaya yönelik çabanın rıza üretimiyle sürekli biçimde pekiştirilmesi gerekmekte. Bereketli bir nosyon olarak müşterekler, tasarım için kurduğumuz gelecek hayallerinin her anında aklımızın bir köşesinde devinmesi gereken bir düşünce çekirdeği. İşte bu nedenle, bu yılki İyi Tasarım/Good Design İzmir etkinliğinde de müşterekler temasının taze bir bakış açısıyla yeniden ele alınmasının içinde bulunduğumuz dönemin önemli bir gerekliliği olduğunu düşünüyoruz. Geçen bir yıllık süreye şöyle bir baktığımızda bile, tüm dünyayı saran koronovirüs salgınını sona erdirmesi için tüm insanlığa umut olan aşı geliştirme çalışmalarının ve sonuç ürünlerinin erişim ve paylaşım açısından müşterekler kavrayışının ne denli uzağına düştüğünü acı içinde gözlemledik. Bu nedenle, yine ve yeniden ‘müşterek gelecekler’ diyoruz.
Müşterekler İçin Tasarım Eğitimi
Günümüzde eğitim kurumları ve profesyonel yaşamda geçerli olan tasarım düşünce ve paradigmaları, müşterekleri odağına alan bir tahayyülü ve eylemliliği hayata geçirmede ne ölçüde katkı sağlayabilir? Bugünden geleceğe yol alan tasarımcı adaylarının müşterekler kavramını içselleştirebilmesi için hangi bilgi, beceri ve yetkinlikleri edinmesi gerekir? Müştereklere dair bir kavrayış ve etiği tasarım müfredatının hangi unsurlarıyla öğrencilere aktarabiliriz? Tasarım disiplinlerinde müştereklere yönelik bir açılımın sağlanabilmesi için ne gibi kuramsal, metodolojik ve uygulamaya dönük müdahaleler gerekir? İmkânlar ve zorluklar nelerdir? Tasarımda müşterekler etiği, bir “müşterekler estetiği”ne evrilebilir mi? Ortak faydayı yaratma sürecinde tasarımcıların çabasına başka hangi yeni aktörler ve iş kolları iştirak edebilir?
Tasarım ve Bakım
İçinde yaşadığımız dünyayı müşterekler açısından kavradığımızda, birbirimizle, insan-dışı varlıklarla ve tüm yeryüzüyle kurduğumuz ilişkiyi bugüne dek belirleyen insan-merkezli ve hükmedici hiyerarşilerin ötesine geçebileceğimiz bir kapı aralanıyor önümüzde. Ekolojik yıkımın önünü almak ve yaşamın sekteye uğramış dayanışmacı dengelerini yeniden harekete geçirmek, parçası olduğumuz toplumsal ve ekonomik ilişkilerin tüm katmanlarını yeni baştan düşünen bir bakım pratiğinin benimsenmesinden geçiyor. Tasarım, hayata geçirdiği çözümler ve ürünler evreniyle ilgi ve ihtimamı öne çıkaran böyle bir kavrayışın içselleştirilmesine nasıl katkıda bulunabilir? Salt çıktılarının ötesinde, tasarım uğraşının kendisi de bir bakım pratiği olarak düşünülebilir mi?
Müşterekler ve Dirençlilik
Dirençlilik kavramı en genel anlamda ekolojik sistemlerin ve karmaşık kentsel oluşumların denge bozucu ve/veya entropik durumlar karşısında sergilediği dayanıklılığı ve uyum gösterme becerisini ifade etmek için kullanılıyor. Öte yandan, bu kavramın son zamanlarda toplumsal ilişkilerin kapitalist şeyleşme ve iktidarın çözündürücü etkileri karşısında kendini koruma ve geliştirme yetisi olarak kullanılmaya başladığını da görüyoruz. Bir sanat yapıtının değişen koşullara ve zamana rağmen söz söyleyebilme gücünü muhafaza etmesi de dirençlilik kavramına referansla açıklanıyor artık. Tüm bunları bir arada düşündüğümüzde, toplumsalın, kentin ve ekolojik sistemlerin maddi altyapısının ve cari özne-nesne ilişkilerinin kurucu unsuru olan tasarımın dirençlilik sağlamada önemli bir rolü olduğunu söyleyemez miyiz? Dirençliliği ortaya çıkarmanın bir diğer yolu da müşterekler oluşturmaktan veya müşterekleşme pratiklerinden geçiyor. Müşterekleşmenin sağlayacağı dirençlilik de yine tasarımın köprü kurucu potansiyelini işbaşına çağırıyor. Tasarım toplumsal, mekânsal ve ekolojik müşterekleri hayata geçirmemizde ve dirençliliğimizi artırmada bize nasıl yardımcı olabilir?
26 Kasım, Cuma
Açılış [15:00]
Ayşegül Sabuktay, İzBB Akdeniz Akademisi Müdürü
Elif Kocabıyık, İzBB Akdeniz Akademisi Tasarım Koordinatörü
Etkinlik Program Ekibi: Aren Emre Kurtgözü, Emre Gönlügür, Onur Mengi, Selen Devrim Ülkebaş
Yeniden Müşterek Gelecekler: Tema Tanıtımı
Valerio Giorgio, İzmir İtalya Konsolosu
Mustafa Özuslu, İzmir Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili
Yer: EGİAD Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi Tarihi Portekiz Sinagogu
Panel • Kentsel Dirençlilik: Kent ve Su [16:00-17:15]
Moderatör: Aslı Ceylan Öner, İEÜ Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Evren Başbuğ, Studio Evren Başbuğ
Yasin Semiz, Luwi Film
Ebru Kandilci Köran, İzBB Proje Tasarım ve Geliştirme Şube Müdürü
Yer: EGİAD Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi Tarihi Portekiz Sinagogu
Performans [19:00]
Lorenzo Palmeri, Tasarımcı ve Müzisyen
Yer: EGİAD Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi Tarihi Portekiz Sinagogu
27 Kasım, Cumartesi
Panel • Kent ve Fütüristik Denge [11:00-12:00]
Simber Atay, DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi
Beyhan Özdemir, DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi
Seyhan Sayar, DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi
Yer: EGİAD Sosyal ve Kültürel Etkinlikler Merkezi Tarihi Portekiz Sinagogu
“tasarım ile” Rota [11:00 -13:00]
tasarım ile / with design ekibi eşliğinde (buluşma noktası: Alsancak Sevinç Pastanesi önü)
Söyleşi [14:00-15:15] • tasarım ile: Tasarım Odaklı Mekânsal Müdahaleler
Çiçek Ş. Tezer Yıldız, tasarım ile / with design
Cansu Pelin İşbilen, tasarım ile / with design
Emre Yıldız, tasarım ile / with design
Panel • Bir Bakım Pratiği Olarak Tasarım [16:00-17:15]
Moderatör: Emre Gönlügür, İEÜ Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi
Sevince Bayrak & Oral Göktaş, SO? Mimarlık ve Fikriyat
Gözde Karatekin, Atölye Ren
Aslıhan Demirtaş, KHORA Office
Sunum • İzmir İtalyan Konsolosluğu Davetli Konuşma [18:00-19:00]
Behavior and Small Design Epic
Davranışlar ve Küçük Tasarım Destanı
Lorenzo Palmeri, Tasarımcı ve Müzisyen
28 Kasım, Pazar
Atölye Konuşması [11.00-12.00]
The Sound of the Wind / Rüzgârın Sesi
Lorenzo Palmeri, Tasarımcı ve Müzisyen
3 Aralık, Cuma
Panel • İmalattan Tasarıma Moda Endüstrisinde Döngüsel Modelin Vaadi [12:30-14:00] / AASSM – Fiziksel
Ege Giyim Sanayicileri Derneği’nin desteğiyle
Moderatör : Şölen Kipöz, İEÜ Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi Moda ve Tekstil Tasarımı
Ayhan Seyfeli, EGSD Yönetim Kurulu Üyesi – Seyfeli Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı
Barış Çelenoğlu, EGSD Yönetim Kurulu Üyesi – Barse Tekstil Firma Ortağı
Hayati Ertuğrul, EGSD Yönetim Kurulu Başkanı
Mahmut Demirkapı, Hugo Boss Sosyal Uyum ve Sürdürülebilirlik Takım Lideri
Yer: Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Panel • Kentsel Dirençlilik: Kent ve Tarım [14.30-16.30]
Moderatör: Aren Emre Kurtgözü, TED Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
1.Bölüm [14.30-15.15]
Konuşmacı:
Tunç Soyer, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı
Tartışmacılar:
Koray Velibeyoğlu, İYTE Mimarlık Fakültesi
Umut Kocagöz, Yazar ve Araştırmacı
2.Bölüm [15.30-16.20]
Konuşmacılar:
Koray Velibeyoğlu, İYTE Mimarlık Fakültesi
Umut Kocagöz, Yazar ve Araştırmacı
Yer: Ahmed Adnan Saygun Sanat Merkezi
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Panel • Bir Müşterek olarak Tasarım Kültürü [16.30-18.00] / Çevrimiçi
Moderatör: Aren Emre Kurtgözü, TED Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
Esen Karol, Manifold
Gözde Şekercioğlu, Önemsiyoruz
Nur Horsanalı, Tasarımcı
Doğukan Güngör, Onaranlar Kulübü
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
4 Aralık, Cumartesi
Panel • Mimarlık Eğitiminde Küresel Müşterekler [11.00-12.15] / Çevrimiçi
Moderatörler: İpek Akpınar, İYTE Mimarlık Fakültesi & Ece Güleç, İYTE Mimarlık Fakültesi
Elif Simge Fettahoğlu, TUM Urban Design
Şebnem Şoher, Y. Mimar
İdil Yücel İnal, Y. Mimar
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Sergi ve Atölye Değerlendirmesi [14.00-15.00] / Çevrimiçi
Onur Mengi, Sergi Geliştirme
Elif Kocabıyık, İbb Akdeniz Akademisi Tasarım Koordinatörü
Ziyacan Bayar, Grafik Tasarım
Beste Uğur, Etkinlik Koordinatörü
Simay Sarı, Atölye Geliştirme
Elif Tekcan, Ütas Editör
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Panel • Kentsel Tasarım, Erişilebilirlik ve Yayalar [15.30-17.00] / Çevrimiçi
Mahir Işık, Yaya Derneği
Arzu Erturan, MSGSÜ Şehir ve Bölge Planlama Bölümü
Merve Akı, WRI Türkiye Sürdürülebilir Şehirler
Yusuf Ak, Engelli Hakları Aktivisti, Eğitimci
Adil Çamur, DEÜ Kamu Yönetimi Bölümü
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Panel • Ortak bir Gelecek için Üretim ve Tüketimi Yeniden Düşünmek [17.15-18.30] / Çevrimiçi
Moderatör: Can Uçkan Yüksel, Vestel Elektronik
Hale Acun Aydın, Türk İşi Minimalizm
Utku Yılmaz, Ekolojik Dönüşüm
Gözde Karatekin, Atölye Ren
Azize Demirhan, Gola Atölye
Youtube: İzmir Akdeniz Akademisi
Taktiksel Kent Eklentileri Atölyesi
Tactical Urban Attachments
Beste Sabır, Esin Bölükbaş Dayı
İzmir İtalyan Konsolosluğu desteği ile
Rüzgarın Sesi Atölyesi
The Sound of the Wind
Lorenzo Palmeri, Stefano Pugliese, Daniele Savasta
Yer: dMaker Lab at Izmir University of Economics
Atölye Sunumu: Tarihi Portekiz Sinagogu, 28 Kasım 2021
Koruma Sürecinin Son Aşaması; Yeniden İşlevlendirmede İç Mimarlık Projesi Atölyesi
The Final Phase of Conservation Process; Adaptive Reuse Interior Architecture Project
TMMOB İçmimarlar Odası İzmir Şubesi- Burcu Yazgan, Fulya Ballı
Koruma Projelerinde Silikat Boya Uygulamaları: Metalik Pigmentlerle Farklı Deneyimler/ Silicate Mineral Paint Application in Conservation Projects: Different Experiences with Metallic Pigments
TMMOB İçmimarlar Odası İzmir Şubesi- Burcu Yazgan, Fulya Ballı, Müge Günel, Duygu Yıldız
Yer: Etiler, Tarihi Bıçakçı Han, Gaziler Caddesi, Konak/İzmir
EK[G]O-SİSTEM Atölyesi
EC[G]O-SYSTEM
Gülistan Kenanoğlu
Yayalar İçin Taktiksel Kentleşme Atölyesi
Tactical Urbanism Workshop For Pedestrians
Arzu F. Güngör, M. Gökberk Tektek
Ortak Gelecek İçin Ortak Kullanımlar Atölyesi
Shared Use for Common Futures
Can Uçkan Yüksel
“Yaşam 5.0” Masa Oyunu Tasarım Atölyesi
“Life 5.0” Board Game Design Workshop
Ayşegül Pınar Acar, İsmail Can Güleryüz
Pandemi Sonrası Karşılaşma Mekanları Atölyesi
Post-pandemic Encounter Spaces
Ece Güleç, Nazmiye Öztaş, Sezen Türkoğlu
Akdeniz ve Müşterek Üretim Biçimleri
Mediterranean and Common Modes of Production
Esin Bölükbaş Dayı, Beste Sabır
Ütopyadan Geleceğe: Yeniliğin Genç Ruhu Atölyesi
From Utopia to the Future: Young Spirit of Renewal
AnkaraAks – Cemre Gökpınar, Merve Şanlı, Zeynep Ünsal, Naz Şerife Özcan, Furkan Türk, Nesligül Çelik
Perma-Müşterekler: Permakültür Kitleri İçin Açık Kaynak Yaklaşımlar Atölyesi
Perma-commons: Open Approaches for Permaculture Kits
Canberk Yurt, Melis Baloğlu, Zeynep Özçam
İnsansız Gelecekler, İnsan-dışı Müşterekler Atölyesi
Humanless Futures, Non-human Commons
Erenalp Büyüktopcu, M. Gökberk Tektek
Ortak Gelecekleri Tasarlamak Atölyesi
Designing Co-Futures
ATÖLYE- Bengi Turgan, Emel Pilavcı, Başak Aras, Büşra Serdar ve Cihan Kaplan
Okul Bahçeni Tasarla!
Design Your Schoolyard
Atölye Dijital Sergisi*
Beste Sabır
*Atölye İyi Tasarım İzmir_6 kapsamında gerçekleşmemiştir, yalnızca atölye sonuçları sergilenecektir.
Dijital Sergiler için: https://musterekgelecekler.org
İYTE’de Küresel Müşterekler: Münih Londra Lizbon
Global Commons in IZTECH: Munich London Lisbon
İpek Akpınar (Koordinatör), Ece Güleç (Koordinatör),
Sevim Ekren, Selin Su Tütüncü, Ebubekir Kaba, Elif Kandemir,
Gamze Çalışkan, Gül Çelik, İlayda Güneş, Hande Yaprak,
Berkin Kızılateş, Fatma İnce, Hatice Ferhan Kayacı,
Şükriye Dilek Ceylan
Arada: Koza ve Tasarım
In Between: The Cocoon and Design
Melis Baloğlu, Elif Tekcan, Betül Hafızoğlu
Çoklu Karşılaşmalar
Multiculti Encounters
Şebnem Balım
Temassız Mekan
Contactless Space
Sefa Pala (Koordinatör), Barış Develioğlu,
Ebru Duman, Enes Duman, Emine Selcen Altındal,
Esra Meydan, Kıvanç Bora, Sevinç Ergin,
Su Efsane Akpınar, Zeynep Sabriye Kaynarsoy
Siber-İzmir
Cyber-İzmir
Simber Atay, Aslıhan Güçlü
Proje Pirina: Döngüyü Zeytinden Öğrenmek
Project Pomace: Learning Circularity from Olive
Serdar Aşut, Melis Baloğlu, Friso Gouwetor,
Emre Gönlügür, Betül Hafızoğlu, Iris Jönsthövel,
Elif Tekcan, Yaman Umut Bilir
Yer: Tarihi Portekiz Sinagogu
Tarih: 26-27 Kasım 2021
Dijital sergiler için; www.musterekgelecekler.org
HOMO URBANUS
Bir sinematografik serüven
Yönetmenler: Ila Bêka & Louise Lemoine
Görüntü Yönetmeni: Ila Bêka
Ses: Louise Lemoine
Kurgu: Ila Bêka & Louise Lemoine
Renk Düzeltmeni: Melo Prino
Ses Tasarımı: Walter Fuji, Lo Studio
Prodüksiyon: Bêka & Partners, France
Homo Urbanus, kentsel alanı acımasızca minimuma indiren ve onu izole bireylerin yaşadığı bir yer haline getiren kapanma ve sosyal mesafenin zorlu kısıtlamalarından sonra, acımasızca mahrum bırakıldığımız kamusal alana canlı bir övgü sunan sinematik bir maceradır.
Dünya etrafında serbest bir yolculuk (10 film, 10 şehir) şeklini alan proje, bizi insanlar ve onların kentsel çevreleri arasında her gün var olan çoklu formları ve karmaşık etkileşimleri ayrıntılı olarak gözlemlemeye davet ediyor.
Görsel antropoloji ile gözlemsel sinema arasında bir yerde bulunan bu filmler, kentli insanı mercek altına alıyor ve bizi bireysel ve kolektif davranışlara, kişilerarası dinamiklere, toplumsal gerilimlere ve her gün şehir sokaklarının büyük sahnesinde ortaya çıkan ekonomik ve siyasal güçlere daha yakından bakmaya teşvik ediyor.
29 Kasım 2021 Salı
18.30–19.20 Homo Urbanus Rabatius Rabat, Fas
Süre: 50 Dakika
19.30–20.13 Homo Urbanus Bogotanus Bogota, Kolombiya
Süre: 43 Dakika
20.30–21.14 Homo Urbanus Seoulianus Seul, Güney Kore
Süre: 44 Dakika
30 Kasım 2021 Salı
18.30–19.11 Homo Urbanus Petroburgumus Saint Petersburg, Rusya
Süre: 41 Dakika
19.20–20.10 Homo Urbanus Neapolitanus Napoli, İtalya
Süre: 50 Dakika
20.20–21.20 Homo Urbanus Tokyoitus Tokyo, Japonya
Süre: 60 Dakika
01 Aralık 2021 Çarşamba
18.30–19.32 Homo Urbanus Dohanus Doha, Katar
Süre: 62 Dakika
19.45–20.57 Homo Urbanus Shanghaianus Şanghay, Çin
Süre: 72 Dakika
02 Aralık 2021 Perşembe
19.30–20.54 Homo Urbanus Kyotoitus Kyoto, Japonya
Süre: 84 Dakika
21.10–22.12 Homo Urbanus Venetianus Venedik, İtalya
Süre: 62 Dakika
Yer: Fransız Kültür Merkezi / Institut français İzmir
Cumhuriyet Bulvarı No: 152 Alsancak/İzmir
[19.00-20.30] 03 Aralık 2021
Sanatçı Konuşması • Paralel Etkinlik
Benjamin Gaulon, Recyclism
Yer:Institut français İzmir
Novembre Numéricccgque Escape: Dijital Kültürlerin Merkezine Yolculuk
Novembre Numérique Escape: Journey to the Centre of Digital Cultures
Fiziksel Sergi
Yer: Institut français İzmir
Tarih: 22 Kasım 2021 – 22 Ocak 2022
Refunct Media: Geri Dönüşümden Sanat Eserine Atölye Sergisi
Refunct Media: From Recycling to Artwork Workshop Exhibition
Benjamin Gaulon (Daniele Savasta ve Yaşar Üniversitesi xLab desteği ile)
Atölye ve Fiziksel Sergi
Yer: Institut français İzmir
Tarih: 4 Aralık 2021 – 22 Ocak 2022